preloader-icon
کمیسیون باربری چیست ؟
سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403, 07:44

کمیسیون باربری چیست ؟

تناقضات بر سر کمیسیون معمولاً زمانی پیش می‌آید که محموله به مقصد رسیده است و شرکت باربری یا راننده تریلی، هزینه بیشتری نسبت به قرارداد توافق‌شده را طلب می‌کند و این افزایش، همیشه با دلیل غیرموجهی همراه است. برای اینکه بتوانید کسب‌و‌کارتان را از چنین افراد یا شرکت‌هایی دور نگه دارید و به سراغ شرکتی معتمد همچون «بلم لجستیک» بروید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا با آگاهی بیشتری به فرایند‌های لجستیک کسب‌و‌کارتان رسیدگی کنید.  

حق کمیسیون باربری چیست؟

حق کمیسیون باربری هزینه‌ای است که شرکت‌های حمل و نقل، برای انجام خدمات باربری، از طرفین دریافت می‌کنند. این هزینه براساس حجم بار و نوع کالا، مسافت حمل و شرایط خاص معین می‌شود. معمولاً این هزینه درصدی از ارزش محموله یا مبلغی ثابت است که طرفین معامله بر سر آن به توافق می‌رسند. میزان این کمیسیون معمولاً متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد.  

شرکت‌هایی که تریلی تحت مالکیت خود ندارند و از راننده‌ها و تریلی‌های شخصی دیگران استفاده می‌کنند، از کل هزینه حمل و نقل داخلی، درصدی را به‌عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنند و بخش بیشتری از هزینه‌های حمل و نقل داخلی را به راننده و صاحب تریلی می‌دهند.  

در شرایطی که شرکت حمل و نقل داخلی کریر (Carrier) باشد، کل هزینه باربری را دریافت می‌کند و با این مبالغ، حقوق کارمندان ، رانندگان و هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری از تریلی را پرداخت می‌کند. اما کمیسیون باربری بیشتر در مواقعی به کار می‌آید که شرکت، مالک وسایل نقلیه نباشد.  

مثلاً فرض کنید یک کفی تریلی تیرآهن از تهران به شیراز، با دستمزد ۲۰میلیون تومان حمل می‌شود. در چنین موقعیتی، حدود ۹۰درصد از مبلغ به راننده یا مالک تریلی تعلق می‌گیرد و شرکت حمل و نقل داخلی ۱۰درصد کمیسیون باربری دریافت می‌کند، که در اینجا معادل ۲میلیون تومان است.  

شرکت حمل و نقل داخلی یا بین‌المللی در اینجا نقش فورواردر را ایفا کرده است و برای پیگیری انجام سفارش‌ها، پیداکردن تریلی برای مشتری و پیداکردن محموله برای مالک تریلی، ۱۰درصد از کل هزینه حمل و نقل را دریافت می‌کند. 

نحوه محاسبه کمیسیون باربری

حق کمیسیون مجازی که باربری‌ها می‌توانند از راننده‌ها دریافت کنند، براساس اعلام سازمان راهداری بین ۸ تا ۱۰ درصد است. یعنی:  

۱. حق کمیسیون در پایانه‌های عمومی کالا: ۸درصد «کرایه پایه» مندرج در بارنامه؛ 

۲. بیرون از پایانه‌های عمومی: ۱۰درصد از «کرایه پایه» نوشته‌شده در بارنامه اصلی؛ 

۳. حمل و نقل سیمان: ۶درصد از «کرایه پایه» نوشته‌شده در بارنامه اصلی.  

اگرچه نرخ مصوب سازمان راهداری و وزارت راه، نهایتاً عدد ۱۰درصد را برای کمیسیون باربری تعیین می‌کند، اما شرکت‌های حمل و نقل، در برخی مواقع، حتی تا ۳۰درصد از راننده، مالک تریلی یا مشتری دریافت می‌کنند.  

البته در بسیاری از موارد، دریافت این هزینه‌ها و حق کمیسیون بیشتر، کاملاً قانونی است؛ چون شرکت حمل و نقل هزینه کار‌های اداری و عوارض، بیمه، مالیات و… را پرداخت می‌کند.  

فرمول محاسبه باربری به شهر‌های مختلف ایران

کرایه کل = A + B + C + D + E + F + G 

A= حداقل کرایه حمل محاسبه‌شده برای راننده (کرایه تن بر کیلومتر) که اداره کل راهداری و حمل و نقل اعلام کرده؛ 

B= عوارض سازمان راهداری؛ 

C= کارمزد شرکت حمل (کمیسیون باربری)؛ 

D= مالیات بر ارزش افزوده؛ 

E= بیمه بار (متناسب با ارزش کالا دریافت می‌شود)؛ 

F= ارزش افزوده بیمه محموله؛ 

G = بیمه تکمیلی رانندگان.  

نکات مهم درمورد حق کمیسیون باربری 

با خواندن مواردی که در ادامه آمده است، می‌توانید فرایند‌های حمل و نقل و پرداخت کمیسیون را بهبود بخشید:  

نوع کمیسیون باربری را تعیین کنید

 حق کمیسیون باربری به دو نوع مجاز و غیرمجاز تقسیم می‌شود. کمیسیون مجاز در اطلاعات رسمی و قانونی تعریف شده است و می‌تواند در اسناد رسمی نیز ذکر شود؛ اما کمیسیون غیرمجاز مبلغی کمتر را در بارنامه قید می‌کند، درحالی که مبلغ بیشتری نسبت به آن و نیز نسبت به نرخ مصوب دریافت کرده است.  

از سامانه‌های محاسبه کمیسیون استفاده کنید

 برخی شرکت‌های حمل و نقل از سامانه‌های آنلاین برای محاسبه حق کمیسیون استفاده می‌کنند. این سامانه‌ها می‌توانند معیار‌های محاسبه را به‌شکل دقیق و شفافی ارائه دهند. 

توافقات قبلی را اجرا کنید

 مشتری و شرکت حمل و نقل معمولاً پیش از انجام حمل بار، روی مبلغ حق کمیسیون توافق می‌کنند. این توافقات شرایط خاصی را تعیین می‌کند و مبلغ دقیق قرارداد را مشخص می‌کند. به دنبال شرکتی بگردید که روی توافق اولیه و رسمی خود باقی می‌ماند و آن را رعایت می‌کند.  

شفافیت را لحاظ کنید

 داشتن شفافیت در محاسبه و پرداخت حق کمیسیون باربری بسیار مهم است. اگر شرکت حمل و نقل داخلی در بارنامه یا در توافق‌نامه‌ها شفافیت ندارد و مشخص نمی‌کند که قرار است چه مبلغی از حق کمیسیون را از شما دریافت کند، همکار قابل اعتمادی نیست.  

قانون کرایه باربری

قانون کرایه باربری یک قانون است که در بسیاری از کشورها وجود دارد و قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل بار را تنظیم می‌کند. این قانون به منظور حفظ حقوق و تعادل بین صاحبان بار و صاحبان وسایل نقلیه استفاده می‌شود. برخی از مزایای قانون کرایه باربری عبارتند از:

1. تعیین قیمت منصفانه: قانون کرایه باربری به منظور تعیین قیمت منصفانه برای حمل و نقل بار استفاده می‌شود. این قانون معیارهایی مانند فاصله، نوع بار، نوع وسیله نقلیه و شرایط جاده را در نظر می‌گیرد تا قیمت مناسبی برای حمل و نقل بار تعیین شود.

2. حفظ حقوق صاحبان بار: قانون کرایه باربری به منظور حفظ حقوق صاحبان بار استفاده می‌شود. این قانون شرایط و مقرراتی را تعیین می‌کند که صاحبان بار باید رعایت کنند و از جمله حقوق و تعهدات صاحبان وسایل نقلیه را تضمین می‌کند.

جمع‌بندی 

کمیسیون باربری، حق قانونی شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین‌المللی است که در ازای انجام فرایند‌های حمل و نقل و به‌مقصد‌رساندن محموله شما دریافت می‌کنند. این کمیسیون نهایتاً تا ۱۰درصد از کل هزینه باربری است و نمی‌تواند از این مبلغ بیشتر باشد. برای پیشگیری از مشکلات احتمالی در همکاری با شرکت‌های حمل و نقل، از خدمات شرکتی استفاده کنید که کمیسیون خود را در محدوده مجاز، با شفافیت و بدون خلف وعده دریافت می‌کند و به توافق خود پایبند است.