preloader-icon
حمل بار فله‌ای چیست؟
سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403, 03:53

حمل بار فله‌ای چیست؟

دسترسی به بازارهای بین‌المللی، بهبود جابه‌جایی کالاها، ایجاد فرصت‌های جدید برای تجارت و سرمایه‌گذاری، تسهیل تبادل ارتباطات و… ازجمله ویژگی‌هایی هستند که موجب شده‌اند صنعت حمل و نقل در رشد و توسعه اقتصادی جهانی، نقش بسزایی داشته باشد. براساس گزارش سازمان تجارت جهانی، ارزش صادرات کالاهای جهانی در دهه اخیر افزایش و رشد بیشتری نسبت به دهه‌های گذشته داشته است که این رشد ناشی از پیشرفت صنعت حمل‌ و نقل در حمل بار فله‌ای، به‌خصوص به‌صورت زمینی و دریایی بوده است. در این مطلب از بلاگ «بلم» قصد داریم حمل و نقل بار فله‌ای، روش‌های حمل و انواع بار فله را بررسی کنیم.  

بار فله‌ای چیست؟

به‌طور کلی بار فله‌ای (Bulk Goods) به آن دسته از محموله‌هایی گفته می‌شود که با توجه به حجم بالایی که دارند، بدون بسته‌بندی جابه‌جا می‌شوند. حمل بار فله‌ای به روش‌های مختلفی همچون ریلی و آبی امکان‌پذیر است. گفتنی است که حجم محموله در حمل و نقل بار فله‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ازاین‌رو کشتی‌های بزرگ برای این نوع حمل‌ و نقل ترجیح داده می‌شوند.  

انواع مختلفی از محموله‌های فله‌ای وجود دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به نفت‌خام، زغال‌سنگ، غلات، کود و… اشاره کرد. به‌طور کلی بارهای فله‌ای را می‌توان به‌ دو دسته بار مایع و بار خشک تقسیم‌بندی کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. 

انواع بار فله

همان‌طورکه گفتیم، بار مایع و بار خشک از رایج‌ترین بارهای فله‌ای هستند که هرکدام به روش خاصی برای حمل‌ و نقل و جابه‌جایی نیاز دارند؛ ازاین‌رو حمل بار فله‌ای نیازمند ماشین‌آلات و ابزار مناسبی است که بسته به نوع بار باید از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه انواع بار فله را بررسی کرده‌ایم: 

بار فله خشک

بار فله خشک به هرگونه موادی گفته می‌شود از محل مبدأ (کارخانه، معدن، مزرعه) ارسال و از جرثقیل و دیگر ابزار مربوطه برای انبارکردن آن‌ها در وسیله حمل بار استفاده می‌شود. بارهای فله‌ای خشک بسیار متنوع هستند که به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به موارد زیر تقسیم کرد: 

  • مواد غلات (گندم، ذرت، برنج، جو، سویا و…) 
  • مواد معدنی (زغال سنگ، شن و ماسه، نمک و…) 
  • مواد شیمیایی (کود، پودر رزین، الیاف مصنوعی و…) 
  • محصولات کشاورزی و خوراکی‌های خشک (آرد، بادام‌زمینی، شکر و…) 

گفتنی است که در اکثر مواقع برای حمل بار فله‌ای خشک از کشتی‌های سنگینی استفاده می‌شود که توانایی حمل بارهایی با وزن بیش‌ از 200هزار تن را دارند.  

بار فله مایع

برخلاف محموله فله خشک، بار فله مایع در مخازنی که به‌طور خاص برای نگهداری مواد مایع طراحی شده‌اند حمل، و با استفاده از لوله و پمپاژها در کشتی بارگیری و در مقصد موردنظر تخلیه می‌شوند. این نوع کالاها شامل مواد شیمیایی یا مواد غذایی به‌شکل مایع (مانند روغن نباتی)، گاز طبیعی و… هستند؛ به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را در موارد زیر یافت: 

  • مواد شیمیایی (نفت، گازوئیل، گاز طبیعی مایع (LNG)، نیتروژن مایع و…) 
  • انواع روغن مصرفی برای پخت‌وپز  
  • آب میوه‌ها 

حمل بار فله‌ای مایع از طریق کشتی‌هایی صورت می‌گیرد که مخصوص این نوع از محموله‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. این نوع کشتی‌ها وظیفه حمل و نقل انواع مختلف حجم مایع را در مخازن خود با رعایت اقدامات ایمنی بر عهده دارند. خوب است بدانید که بیشتر تانکرهای نفتی که در سراسر جهان حمل می‌شوند، با بدنه دوبل ساخته می‌شوند تا استحکام سازه آن‌ها افزایش یابد. کشتی‌های فله‌بر ازجمله کشتی‌های بزرگی هستند که با توانایی حمل بارهایی با وزن 400 هزار تن، از آن‌ها برای حمل‌ و نقل بار فله‌ای مایع (به‌خصوص مواد شیمیایی) استفاده می‌شوند.  

انواع روش‌های حمل بار فله‌ای

روش‌های مختلفی برای جابه‌جایی بارهای فله‌ای وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای حمل بار فله‌ای استفاده کرد. ازاین‌رو، شرکت‌های حمل‌ و نقل باید به این نکته توجه داشته باشند تا براساس نوع محموله، حجم بار و مقصد، روشی را انتخاب کنند که در وهله اول ایمن و از لحاظ اقتصادی و زمانی به‌صرفه باشد. در ادامه این بخش، انواع راه‌های موجود برای حمل بار فله‌ای را بررسی کرده‌ایم:

حمل بار فله‌ای از طریق خطوط ریلی

یکی از راه‌های ایمن برای حمل بارهای فله‌ای به‌صورت زمینی، قطارها هستند. ازجمله بارهای فله‌ای که از طریق خطوط ریلی جابه‌جا می‌شوند می‌توان به سنگ، زغال، غلات، مواد خوراکی و… اشاره کرد. همچنین خوب است بدانید که احتمال آسیب‌پذیری محموله فله‌ای از طریق حمل‌ و نقل ریلی در طول مسیر بسیار کم است.  

حمل بار فله‌ای به روش دریایی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، یکی از رایج‌ترین و ایمن‌ترین راه‌های جابه‌جایی بار فله‌ای، به‌خصوص بارهای فوق سنگین و حجیم، حمل بار از طریق راه دریایی و کشتی‌هاست. کشتی‌های فله‌ای انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع بار، امکانات و کاربردهایشان متفاوت‌اند. به‌طور کلی، امروزه بیشتر حمل‌ و نقل محموله‌های فله‌ای از طریق کشتی‌های مخصوص حمل بار فله خشک (Dry Bulk Carrier) و کشتی‌های مخصوص حمل بار فله مایع (Liquid Bulk Carrier) صورت می‌گیرد. 

حمل و نقل فله‌‌ای از راه هوایی

حمل بار فله‌ای از طریق خطوط هوایی یکی دیگر از روش‌های حمل‌ و نقل بار فله است. حمل بار از طریق هواپیما در صرفه‌جویی زمان بسیار کمک می‌کند؛ اما باید این نکته را در نظر گرفت که هزینه حمل بار فله‌ای از این طریق بیشتر از روش‌های پیشین است.  

حمل بار فله‌ای به روش زمینی و جاده‌ای

حمل‌ونقل بارهای فله‌ای به روش زمینی و با استفاده از کامیون‌ها، یکی از راه‌های کم هزینه و مناسب برای مسیرهای کوتاه است. ارائه خدمات انبار به انبار یکی از ویژگی‌های بارز این مدل حمل بار است که می‌تواند تا میزان قابل‌توجهی، هزینه‌های ناشی از بارگیری، انبارداری و تخلیه را کاهش دهد.  

عوامل تأثیرگذار بر هزینه حمل بار فله‌ای

هزینه حمل بار فله به عوامل زیر بستگی دارد: 

فاصله

هرچه فاصله بین مبدأ و مقصد بیشتر باشد، حمل و نقل محموله فله گران‌تر خواهد بود. چنین امری نیز در درجه اول تحت‌تأثیر هزینه‌های سوخت حمل و نقل است که با توجه به طول مسافت افزایش می‌یابد. 

تراکم کالا

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در هزینه حمل بار فله‌ای به ارزش، تراکم و نوع کالا بستگی دارد. کالاهایی که تراکم پایین‌تری دارند، نسبت به کالاهایی متراکم از هزینه جابه‌جایی کمتری برخوردار هستند؛ زیرا جابه‌جایی آن‌ها به‌مراتب آسان‌تر است.  

حجم محموله

حجم و وزن بار فله‌ای، دومین فاکتوری است که در هزینه حمل و نقل زمینی آن تأثیرگذار خواهد بود؛ بدیهی است که کالاهایی با وزن‌ بیشتر، نسبت به اقلام سبک‌تر هزینه حمل و نقل بیشتری خواهند داشت. 

نتیجه‌گیری

حمل بار فله‌ای که تقریباً بیش‌ از نیمی از بازار لجستیک را در اختیار گرفته است، نقش عمده‌ای در تجارت بین‌المللی دارد. با مطالعه این مطلب از بلاگ «بلم لجستیک»، با انواع بار فله‌ای و روش‌های حمل‌ و نقل آن آشنا شدید. «بلم» به‌عنوان یک شرکت حمل و نقل داخلی بزرگ‌مقیاس موفق و شناخته‌شده، تمام فرایند‌های حمل و نقل فله‌ای شما را با قیمتی منطقی و به‌صورت سریع و ایمن بر عهده می‌گیرد. رضایت مشتریان پیشین ما، این موارد را به‌خوبی تأیید می‌کند. پس همین حالا برای استفاده از خدمات لجستیک هوشمند با ما تماس بگیرید.