preloader-icon
بررسی انواع کامیون
سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403, 10:19

بررسی انواع کامیون

به جابه‌جایی کالا و محموله روی زمین با استفاده از کامیون های باربری همچون کامیون و سایر وسایل نقلیه جاده‌ای، حمل و نقل جاده‌ای یا زمینی می‌گویند. حمل ‌و نقل جاده‌ای دارای مزایای متعددی همچون تطبیق‌پذیری، سهولت دسترسی و سرعت بیشتر است. شبکه‌های جاده‌ای، گسترده و قابل‌ دسترسی هستند و ارسال کالاها به‌وسیله ماشین‌های باربری به مناطق دوردست نیز امکان‌پذیر است. همچنین، حمل ‌و نقل جاده‌ای زمان تحویل سریع‌تری نسبت به روش‌های حمل و نقل جایگزین، به‌ویژه برای مسافت‌های کوتاه تا متوسط را فراهم می‌کند. در این مطلب از بلاگ «طارق» قصد داریم انواع ماشین‌های باربری، کاربرد و ظرفیت آن‌ها را بررسی کنیم.  

آشنایی با انواع کامیون  

شرکت‌های حمل و نقل از انواع مختلفی از ماشین‌های باربری در حوزه لجستیک استفاده می‌کنند که هرکدام دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص هستند. در ادامه، برخی از رایج‌ترین انواع کامیون بار و تریلی بار در حمل ‌و نقل جاده‌ای را معرفی کرده‌ایم: 

انواع کامیون بار 

کامیون‌ها ازجمله وسائط نقلیه باربری هستند که از آن‌ها برای حمل ‌و نقل بارهای فوق سنگین و حجیم، همچون بارهای معدن و کارخانه استفاده می‌شود؛ انواع کامیون حمل بار با توجه به تعداد محورهای آن درخصوص توانایی حمل وزن بار، متمایز می‌شوند. در ادامه به رایج‌ترین کامیون‌هایی که برای حمل بار حجیم استفاده می‌شوند، اشاره کرده‌ایم: 

  • کامیون باربری تک‌محور 
  • کامیون باربری دومحور 

انواع تریلی بار

حمل بار با تریلی‌ها یکی از راه‌های رایج در صنعت حمل‌ و نقل جاده‌ای در سراسر جهان است. تریلی‌ها مکانی جداگانه برای حمل بار دارند که گفتنی است این دسته از ماشین‌های باربری، در سایزها و با قابلیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین تریلی بارهای حوزه لجستیک را لیست کرده‌ایم: 

  • تریلی کفی 
  • تریلی بغل‌دار 
  • تریلی ترانزیت لبه‌دار 
  • تریلی بوژی 
  • تریلی تانکردار 
  • تریلی کمپرسی 
  • تریلی یخچال‌دار 
  • کمرشکن  

کاربرد انواع ماشین‌های باربری   

آشنایی با انواع ماشین‌های باربری، بررسی ظرفیت و کاربرد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا برای جابه‌جایی کالاهایتان از طریق حمل ‌و نقل جاده‌ای، انتخابی مناسب و مقرون‌به‌صرفه داشته باشید. در این بخش کاربرد انواع تریلی حمل بار و کامیون‌های باربری تک‌محور و دومحوری که کمی پیش‌تر آن‌ها را نام بردیم، بررسی کرده‌ایم: 

کامیون باربری تک‌محور

کامیون باربری تک‌محور که با نام‌های کامیون 10تن یا کامیون شش‌چرخه نیز شناخته می‌شود، دارای یک محور در قسمت عقبی‌ است که توانایی حمل بارهایی با وزن 10 تن را دارد.  

کامیون باربری دومحور

کامیون باربری دومحور، 10 چرخه یا کامیون 15 تن، دارای دو محور در جلو و عقب است که همین موضوع سبب شده این کامیون نسبت به کامیون تک‌محور، توانایی حمل‌ بارهای فوق حجیمی با وزن 15 تن را داشته باشند.  

تریلی کفی

حمل بار با تریلی کفی از رایج‌ترین ماشین‌های باربری هستند که اغلب برای جابه‌جایی حمل بارهای بزرگ و مرتفع استفاده می‌شوند. بارگیری و تخلیه بار در تریلی‌های کفی به‌مراتب آسان‌تر است و این دسته از ماشین‌ها انعطاف‌پذیری بالایی نسبت به اندازه و شکل محموله دارند.  

تریلی بغل‌دار

تریلی بغل‌دار یا تریلی کفی 18 چرخ، از پرفروش‌ترین وسایل باربری در حمل ‌و نقل زمینی هستند. تنها تفاوتی که میان حمل بار با تریلی بغل دار و تریلی کفی وجود دارد این است که درهای بغل این تریلی موجب شده‌اند این تریلی توانایی بهتری در مهارکردن بار داشته باشد. از تریلی بغل‌دار برای حمل بارهایی همچون سیمان، گچ، آرد و… استفاده می‌شود. 

تریلی بوژی

بوژی‌ها یکی از ایمن‌ترین  وسایل حمل ‌بار جاده‌ای برای بارهای فوق سنگین هستند؛ یکنواخت‌ساختن وزن هزارچرخ روی محورحرکت، ایجاد سهولت در زمان گردش واگن در نواحی قوس‌دار، افزایش ظرفیت بارگیری و آسانی مبادله کالا ازجمله دلایل و ویژگی‌هایی هستند که سبب ایمنی حمل بار شده‌‌اند. تریلی‌های بوژی برای حمل بارهای فوق سنگین همچون تجهیزات کشتیرانی و هواپیماسازی، پالایشگاهی و صنعتی، راه و ترابری و نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

تریلی تانکردار

در صنعت حمل‌ و نقل جاده‌ای از تریلی‌های تانکردار در حمل محموله‌های مایع و گاز استفاده می‌شود. این دسته از ماشین‌های باربری نقش پررنگی در جابه‌جایی طیف وسیعی از محصولات همچون نفت، مواد شیمیایی، مایعات دارویی، آب و… دارند.  

تریلی تانکردار دارای یک مخزن خاص یا یک محفظه جعبه‌ای‌شکل و محکم است که اغلب از جنس آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ برای جلوگیری از خوردگی و حفظ سلامت کالا، ساخته شده‌اند. همچنین، در ساخت تریلی‌های تانکرداری که محصولات حساس به دما را حمل می‌کنند، مخزن ممکن است عایق‌بندی شود تا از حفظ دمای مطلوب در طول فرایند حمل ‌و نقل اطمینان حاصل شود.  

تریلی کمپرسی

همان‌طور که از نام آن پیداست، تریلی‌های کمپرسی ماشین‌های سنگینی هستند که برای حمل و نقل موادی همچون زغال‌سنگ، خاک نسوز، جوش کوره خرد شده، قیر طبیعی،‌ آسفالت، نخاله ساختمانی، شن، ماسه، سنگ‌ریزه، سرباره آهن، پوکه معدنی، انواع غلات مثل گندم و… از آن‌ها استفاده می‌شود. بارگیری و تخلیه بارها از طریق این ماشین‌ها به‌مراتب آسان‌تر است. 

تریلی یخچال‌دار

کامیون‌های یخچال‌دار که اغلب به آن‌ها کامیون‌های ریفر نیز گفته می‌شود، کامیون‌هایی هستند که برای حمل ‌و نقل محصولاتی که نسبت به دما حساس هستند (مانند داروها، مواد غذایی و…) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماشین های باربری، به سیستم‌هایی مجهز هستند که محدوده دمای تنظیم‌شده را در طول جابه‌جایی کالا حفظ می‌کنند. تریلی‌های یخچال‌دار نقش پررنگی در لجستیک دارند؛ چراکه به شرکت‌های حمل‌ بار کمک می‌کنند تا کالاهای فاسدشدنی را در فواصل طولانی، بدون ازدست‌دادن کیفیت، جابه‌جا کنند. تریلی یخچال‌دار اغلب در صنایع غذایی برای تحویل میوه‌های تازه، محصولات لبنی، گوشت، غذاهای دریایی و سایر مواد غذایی منجمدشده مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

تریلی کمرشکن 

در صنعت حمل ‌و نقل جاده‌ای برای جابه‌جایی کالای سنگین و مرتفع همچون تجهیزات صنعتی، خودروهای سنگین، خودروهای راه‌سازی و دیگر محموله‌های حجیم، سنگین‌وزن و مرتفع از تریلی کمرشکن استفاده می‌شود. تریلی کمرشکن همان تریلی کفی است، با این تفاوت که این دسته از ماشین‌های باربری، با توجه به محورهای بیشتر و مقاوم‌تری که دارند، توان حمل بارهای سنگین‌تری را دارند؛ همین ویژگی نیز سبب شده برای حمل‌ و نقل محموله‌های سنگین‌تر و مرتفع‌تر از تریلی کمرشکن استفاده شود.  

ظرفیت انواع تریلی  

دانستیم که از تریلی‌ها برای حمل ‌بارهای فوق سنگین و حجیم استفاده می‌شود؛ میزان توانایی تریلی‌ها نیز بسته به کاربرد و نوع ساختارشان متفاوت است؛ برای مثال، بوژی‌ها مناسب‌ترین ماشین‌های باربری برای حمل بارهایی با وزن بسیار بالا هستند. بعد از آن‌ها، از تریلی‌های کمرشکن برای حمل‌ و نقل کالاهای فوق سنگین استفاده می‌شود. تریلی‌های هجده‌چرخ توانایی حمل 16 تن بار و تریلی‌های ده‌چرخ، توانایی حمل 20 تن بار را دارند. همچنین، خوب است بدانید که تریلی هجده‌چرخ کمپرسی و تریلی هجده‌چرخ کفی می‌توانند بارهایی با وزن 22 تن را حمل کنند.  

نتیجه‌گیری 

در این مطلب با انواع ماشین‌های باربری در حمل و نقل زمینی داخی و بین‌المللی آشنا شدید. بی‌شک، داشتن آگاهی و شناخت انواع تریلی و کامیون، می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری برای حمل و نقل زمینی محموله‌های خود داشته باشید. گفتنی است که به تمامی کامیون‌ها و تریلی‌های حمل بار در این مطلب اشاره نشده است؛ ماشین‌های حمل بار دیگری وجود دارند که به ‌دلیل کاربردهای کمتر، در این مطلب از آن‌ها نامی برده نشده است. 

 «بلم لجستیک» یک شرکت حمل و نقل داخلی است که با حدود سه دهه سابقه موفق در حوزه باربری و با مالکیت صد‌ها دستگاه تریلی جدید و به‌روز، انواع محموله‌های شما را از هر نقطه ایران به مقاصد‌ موردنظرتان می‌رساند. برای مشاوره رایگان درمورد هزینه‌های باربری حمل بار با تریلی و کامیون در ایران، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.