preloader-icon
ظوابط حمل خودرو با تریلی
جمعه, 28 اردیبهشت 1403, 20:42

ظوابط حمل خودرو با تریلی

از وسایل نقلیه‌ای که همیشه در جاده‌ها می‌بینید، تریلی‌های در حال حمل خودرو هستند. این تریلی‌ها کفی‌های مخصوصی دارند که مشخصاً برای حمل خودرو ساخته شده است و برای بار‌های دیگر به کار نمی‌آید. اما حمل خودرو با تریلی قوانین و شرایط خاصی هم دارد و فقط به‌ وسیله نقلیه وابسته نیست. در این مطلب از بلم، تمام نکات مهم و قوانین حمل خودرو با تریلی را برای شما بازگو می‌کنیم تا در هنگام انجام این فعالیت یا همکاری با یک شرکت حمل و نقل داخلی زمینی ، با هیچ مشکلی مواجه نشوید.  

قوانین حملیکی خودرو با تریلی

حمل خودرو‌ها با تریلی فرایندی حساس و پیچیده است که نیازمند رعایت دقیق قوانین و مقررات مربوطه است. در نظر داشته باشید که هر تریلی حداقل ۴ خودرو را هم‌زمان حمل می‌کند و با احتساب ارزش هر خودرو، اگر حادثه و مشکلی برای محموله پیش بیاید، ضرر مالی شما سنگین خواهد بود.  

مجوز حمل

 برای حمل خودرو با تریلی، شما باید مجوز مناسب را از مقامات مربوطه دریافت کنید. این مجوز‌ها ممکن است براساس ابعاد، وزن و نوع حمل، مختلف باشند. مجوز حمل خودرو را باید از اداره راه و راهنمایی و رانندگی دریافت کنید.  

ابعاد مجاز خودرو

 شما باید از ابعاد و وزن حمل خودرو به‌طور دقیق مطلع شوید و این اعداد را به اداره راه اطلاع دهید. در اغلب کشور‌ها، ارتفاع، طول، عرض و وزن کلی محدودیت‌های خاص دارند و رعایت این محدودیت‌ها الزامی است. به‌طور کلی، در حمل خودروی سواری با تریلی، شما می‌توانید چندین خودرو را روی کفی دوطبقه تریلی قرار دهید، اما برای حمل خودرو‌های بزرگ‌تر از ابعاد سواری، باید از کفی‌های مخصوص دیگری برای حمل استفاده کنید. 

بارنامه

 شما باید یک بارنامه کامل داشته باشید که شامل جزئیات مربوط به خودرو، مبدأ و مقصد حمل و نیز اطلاعات راننده باشد. شرکت حمل و نقل زمینی داخلی یا بین‌المللی این بارنامه را صادر می‌کند و فرستنده و گیرنده یا فروشنده و خریدار باید این بارنامه را تأیید و امضا کرده باشند.  

وسایل ایمنی

 تریلی‌ها باید به تجهیزات ایمنی مناسب مجهز باشند. این تجهیزات شامل سیستم‌های ترمز، روشنایی و علائم ایمنی است. علاوه‌بر‌آن، خودرو‌ها باید کاملاً روی کفی محکم شده باشند تا شوک‌های جاده در حین حرکت، آن‌ها را جدا نکند. همراه‌داشتن کپسول‌های آتش‌نشانی هم برای حمل خودرو با تریلی الزامی است.  

شرایط راننده

 راننده تریلی باید دارای مدرک رانندگی مناسب و مجاز بوده و با قوانین حمل و نقل هم آشنا باشد. داشتن دفترچه مناسب و مورد تأیید راهنمایی و رانندگی هم از شرایط دیگر رانندگانی است که حمل بار سنگین با تریلی را بر عهده دارند. در مسیر مبدأ و مقصد، راننده باید دفترچه خود را به پلیس راه بدهد تا آن را مهر بزنند.  

انتخاب مسیر

مسیر حمل خودرو با تریلی باید به‌طور دقیق برنامه‌ریزی شود و از محدودیت‌های راه‌ها و پل‌ها آگاهی کامل وجود داشته باشد. برخی از جاده‌ها و مسیر‌ها، تونل‌های خاصی با ارتفاع کم دارند که اجازه عبور تریلی خودروبر را نمی‌دهند. برای حمل خودرو با تریلی باید از راننده و شرکت حمل و نقل داخلی‌ای استفاده کنید که مسیر‌های مناسب و قابل استفاده را به‌طور کامل بشناسند.  

بارگیری و تخلیه

 فرایند بارگیری و تخلیه خودرو باید با دقت و احتیاط صورت بگیرد. هرگونه خسارت به خودرو یا بار می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. اگر خودرو‌ها در حین حمل و نقل یا تخلیه و بارگیری آسیب ببینند، پرداخت خسارت بر عهده شرکت حمل و نقل داخلی خواهد بود و شرکت می‌تواند از بیمه حمل بار با تریلی استفاده کند.  

بیمه‌کردن محموله

هریک از خودرو‌هایی که حمل می‌شوند، به احتمال زیاد بیمه شخص ثالث یا حتی بیمه بدنه دارند؛ اما زمانی که خودرو روی تریلی در حال حمل‌ است، نوع بیمه مورد نیاز آن فرق می‌کند. تا زمانی که خودرو روی تریلی باشد، محموله محسوب می‌شود. شرکت حمل و نقل داخلی باید با مراجعه به بیمه تک‌تک خودروهای در حال حمل را بیمه کند تا در صورت آسیب‌دیدگی یا تصادف، بیمه خسارت را به خریدار یا فروشنده پرداخت کند.  

مراحل حمل خودرو با تریلی 

در ادامه مراحل ساده حمل بار خودرویی با تریلی را می‌خوانید:  

برنامه‌ریزی

در مرحله اول، برنامه‌ریزی حمل خودرو با تریلی انجام می‌شود. این برنامه‌ریزی شامل انتخاب تریلی مناسب براساس نوع و تعداد خودرو‌ها، تجهیزات لازم، تعیین مسیر و دریافت مجوز‌های لازم است. اگر با یک شرکت حمل و نقل داخلی کار کنید نه با یک شخص حقیقی، شرکت حمل و نقل همه این فرایند‌ها را برای شما انجام می‌دهد. 

بارگیری

در مرحله بعد، خودرو‌ها روی تریلی بارگیری می‌شوند. این فرایند باید با دقت و احتیاط انجام شود تا از خسارت به خودرو‌ها جلوگیری شود. در برخی موارد، موتور خودرو‌ها روشن می‌شود و با استفاده از نیروی خودرو، بارگیری انجام می‌شود، اما برخی از تریلی‌ها سیم بکسل دارند و خودرو را با استفاده از آن به روی کفی می‌کشند.  

حمل بار با تریلی 

 تریلی با خودرو‌ها به‌سمت مقصد حرکت می‌کند. راننده تریلی مسئولیت حفاظت از بار و رعایت مقررات را بر عهده دارد. راننده باید با سرعتی حرکت کند که هیچ شوکی به خودرو‌ها وارد نشود و این وسیله‌های نقلیه ارزشمند، در طول مسیر آسیب نبینند.  

تخلیه خودرو‌ها

 در مقصد، خودرو‌ها از تریلی تخلیه می‌شوند. همچنین، اطمینان حاصل می‌شود که همه خودرو‌ها در وضعیت سلامت و بدون خسارت به مقصد رسیده‌اند.  

 کاربرد‌های حمل خودرو با تریلی

۱. حمل اتومبیل‌های تولیدی:  شرکت‌های تولیدی برای حمل خودرو‌های تازه‌تولید خود به نمایشگاه‌ها از این خدمت بهره می‌برند. کارخانه‌ها زمانی که خودرو را از خط تولید بیرون می‌دهند و می‌خواهند به دست مصرف‌کننده یا نمایندگی برسانند، از حمل خودرو با تریلی استفاده می‌کنند.  

۲. حمل اتومبیل‌های لوکس: حمل اتومبیل‌های لوکس با تریلی، به دلیل امکانات حفاظتی تریلی‌ها، بسیار رایج است. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت، هرچه مسیر کمتری رانده شده باشند، ارزش بیشتری دارند. ضمن اینکه هزینه نگهداری و تعمیر این خودرو‌ها بسیار سنگین است. مثلاً یک سرویس روغن برای خودرو‌های لوکس به مبلغی بالای ۲۰میلیون تومان هم می‌رسد. به همین دلیل است که برای حمل خودرو‌های لوکس از شهری به شهر دیگر بهتر است از تریلی استفاده کنید.  

۳. حمل خودرو‌های کلاسیک و موزه‌ای: خودرو‌های کلاسیک و موزه‌ای گاهی امکان حرکت ندارند. اگر هم داشته باشند، خودروی کلاسیک و موزه‌ای نباید روشن شود و با استفاده از نیروی خود خودرو حرکت کند. برای جلوگیری از هرگونه آسیب، برای حمل و نقل‌های کوتاه خودرو‌های کلاسیک هم از تریلی استفاده می‌شود.  

 مزایای حمل خودرو با تریلی

۱. حفاظت از خودرو‌ها: تریلی‌ها به خودرو‌ها امکان حفاظت در برابر شرایط جوی و خسارت‌های حمل و نقل جاده ای را می‌دهند.  

۲. صرفه‌جویی در زمان و هزینه: حمل چندین خودرو با تریلی به مقصد، صرفه‌جویی در زمان و هزینه را فراهم می‌کند. علاوه‌بر‌آن، برای حمل ۶ خودرو آن هم بدون تریلی به ۶ راننده نیاز دارید، اما در روش حمل با تریلی یک راننده می‌تواند همه آن خودرو‌ها را جا‌به‌جا کند.  

۳. کاهش ترافیک: حمل خودرو‌ها با تریلی به کاهش ترافیک در جاده‌ها کمک می‌کند.  

۴. گنجایش خودرو‌های بیشتر: تریلی‌ها امکان حمل تعداد بیشتری از خودرو‌ها در یک مسیر مشخص را فراهم می‌کنند.  

۵. فرسوده‌نشدن و روشن‌نشدن خودرو: در بسیاری از مواقع، برای حمل خودرو و حرکت از شهری به شهر دیگر، نباید موتور خودرو روشن و درنتیجه فرسوده شود. مثلاً مصرف‌کننده خودروی نو که می‌خواهد محصول را از کارخانه تحویل بگیرد، قبول نمی‌کند که کیلومتر خودرو چند صد کیلومتر مسافت را نشان دهد و وسیله نقلیه باید بدون هیچ حرکتی و کاملاً نو به دست او برسد.  

 سخن آخر

حمل بار با تریلی در اکثر موارد قوانین و لازمه‌های مشخص و یکسانی دارد. حمل خودرو با تریلی هم تفاوت چندانی با بار‌ها و محموله‌های دیگر ندارد. راننده باید مجوز‌ها، بارنامه، دفترچه و گواهی‌نامه معتبر به همراه خود داشته باشد، شرایط ایمنی حمل باید رعایت شود و تمام قوانین راهنمایی و رانندگی و وزارت راه هم در نظر گرفته شود.